Flere spor på motorvejen
Flere spor på motorvejen
Kaffe - sundt eller usundt?
Kaffe - sundt eller usundt?
Arenabyggeri kan genstarte Ørestad
Arenabyggeri kan genstarte Ørestad
Mia er pioner i rækkehusene
Mia er pioner i rækkehusene

Lad os få debatteret parkeringssituationen igennem i Ørestad
Skrevet af Lars Holmqvist, Edvard Thomsens Vej    Lørdag, 11. februar 2012 23:20

lars_hoeyer_holmquist_lilleParkeringsdebatten er endnu engang blusset op i lokalomrÃ¥det og i medierne, dette af to Ã¥rsager. P-pladsen pÃ¥ C. F. Møllers Allé er blevet nedlagt uden erstatning og By & Havn er ved at afslutte færdiggørelse af P-hus pÃ¥ Edvard Thomsens Vej med parkeringstvang til overpris

Som det hører sig til i moderne tider, har vi borgere i Ørestad - der mener at parkeringsforholdene i Ørestad er problematiske - samlet os i gruppen ’ Ørestads parkering’ på Facebook.

Følgende fem punkter kunne vi godt tænke os at få til debat i lokalområdet, meget gerne med inddragelse af politikerne, By & Havn, Grundejerforeningen og alle andre interessenter:

1. Vi kræver ikke særbehandling, men insisterer på at blive ligestillet med andre bilister i Københavns kommune. Her er vi selvfølgelig godt klar over at folk der bor i etageejendomme i udvalgte områder i København skal købe en beboerlicens, vi er selvfølgelig indstillet på det samme.

2. Lokaludvalget bakker os allerede op, men hvor er vores grundejerforeningen?

3. Vi undrer os meget over at Københavns kommune har ændret spillereglerne ved at opkøbe/opføre p-huse i brokvarterne og på indre Amager og nedsætte priserne til beboerlicensniveau. Desværre har den såkaldte parkeringsstrategi i Ørestad C og Ørestad S været uændret - det er jo her problematikken opstår. Og med den snart vedtaget betalingsring, taler vi om at man skal have en ekstra indkomst på 40.000 kr. før skat, hvis man er bilpendler og bor i Ørestad. Det hæmmer udviklingen markant af Ørestad og andre områder bliver tilvalgt før os, hvilket det elendige jordsalg de sidste par år desværre også vidner om. Dette betyder endvidere lavere priser på erhvervsudlejning og salgspriserne på andels – og ejerboligerne.

4. Vi kunne godt tænke os et klart svar fra vores lokalpolitikere om, hvad de står for og hvad de konkret vil gøre efter et kommunevalg.

5.  Vi mener generelt at der desværre har været lidt en tillidsbrist mellem os og By&Havn. Da By&Havn er løbet fra de løfter der var i salgsprospekter mv. angÃ¥ende tidshorisonten for opførelse af P-huse jf. bestemmelser i lokalplanen. Her kunne vi godt tænke os at høre - eller blive inddraget i – hvordan By&Havn selv mener at strategien virker. Dette helst uden endnu en gentagelse af hvad der stÃ¥r i en administrativ skrivelse. I stedet kunne det være spændende at høre hvordan By&Havn selv mener visionen fungerer p.t. og om det er en optimering af deres bestræbelse pÃ¥ at udvikle og sælge projekter i Ørestad C og S.

God debat!

Del

Kommentarer  

0 #5 Steen Jürs 22.-04.-2012 11:03
Her er en anden måde at se på den urimeligt høje pris for parkering i Ørestad:
Kramer Mikkelsen, direktør, By&Havn, har på flere møder jeg har været til sammenlignet prisen for parkering i Ørestad med prisen for at få en parkering i fx en kælder under nybyggeri andre steder i København (ud fra argumentet om at By&Havn leverer overvågede Pladser evt. i Phus).
Med den pris man skal betale i Ørestad for parkering kan man anskaffe en Pplads til 200.000DKK med normale lånebetingelser (fast forrentet, 30 år, med afdrag)!
Samtidig vil sådan en parkering være
1. ens egen private garanterede Pplads, ikke en plads delt med et ukendt antal andre beboere og ansatte/erhversdrivende i området og
2. Ppladsen vil ligge i ens eget byggeri - ikke 3-500 meter væk.
Derfor mener jeg at al snak om at By&Havns parkeringsprise r er udtryk for den reelle pris her helt hen i hampen.

0 #4 Ulrich Haslund 29.-03.-2012 19:35
Hej Lars Dueholm,

Det er jo så påfaldende, at man nu i den seneste udgave af Amager Bladet kan læse, hvordan det er lykkedes Konservative at få øremærket 80 millioner(!) kroner til nye parkeringsplads er ved Langebro. Og det vel og mærket ud af et samlet overskud på 872 millioner kroner i Københavns Kommune!

Så spørger jeg: For noget tid siden kom det frem, at det ville være "for dyrt" for Københavns Kommune at overtage parkeringsadmin istrationen i Ørestad og lægge den ind under Parkering København, med en dertilhørende udligning af priserne i forhold til resten af København.
Hvordan kan man stadig holde fast i den argumentation og samtidig sidde på et overskud på over 800 millioner kroner? Det må du som vores lokalpolitiker kunne svare på :)

Mvh
Ulrich

0 #3 Helle Paamand 26.-02.-2012 13:07
Hej Lars

Tak for et rigtigt godt indlæg, som beskriver præcis de samme tanker som jeg selv har haft omkring parkering herude. Når jeg taler med venner i København er alle uforstående overfor vores høje priser herude, da vi er Københavnere som alle andre og betaler vores kommuneskat. De eneste som ikke forstår det og synes at denne forskelsbehandl ing er helt i orden, fordi de engang har vedtaget det i en lokalplan som ingen havde indvendinger i da den blev lavet... (eftersom ingen af os på det tidspunkt havde overvejet at flytte til Ørestad) - er såmænd politikerne på Rådhuset, fordi det er en fantastisk god pengemaskine for dem og så kan de sige - næ hvor gør vi det godt i forhold til miljøet - vi tvinger alle til at bruge offentlig transport.

Det er tankevækkende at ingen politikere udover Lars Dueholm ønsker at deltage i denne debat, som nok er en af de ting der optager Ørestad borgere mest - hvad enten det er Nord, Syd eller City. Næ det er bedre at lege struds og stikke hovedet i sandet! Så hvad skal der til fra vores side som borgere herude? Hvad vækker politikkerne? En underskrift indsamling - dør til dør? - Borgermøde hvor de bliver bedt om at stille op? Kan vi bruge Grundejerforeni ngerne som et fælles holdepunkt for alle beboerne i denne sag?

By og Havns larmende tavshed i debatten er vel forventelig. Det er trods alt dem der får p-pengene i kassen. Dog ikke mine surt tjente penge som jeg foretrækker at betale til Bella Centeret, da Jens Kramer Mikkelsen og Frank Jensen indtil de tager sig sammen og gør noget ved lokalplan og p-situation ikke har fortjent at få penge for min p-plads!

Fortsat god dag til alle.

Mvh
Helle Paamand

+1 #2 Jørgen 14.-02.-2012 23:18
Godt indlæg
Jeg håber inderligt på der bliver gjort noget ved parkeringssitua tionen.

+5 #1 Lars Berg Dueholm 13.-02.-2012 09:51
Hej Lars.

Jeg vil da gerne lægge for. Jeg mener, Ørestad skal have præcis samme p-ordning som brokvartererne.

Vi betaler samme kommuneskat, så det er vel kun fair, vi skal betale det samme for parkering, når brokvartererne i meget vidt omfang får deres betalt over skatten.

Hvad den fælles pris i Ørestad og brokvartererne så skal være, må vi se på - bl.a. i lyset af kommunens økonomi.

VH
Lars Berg Dueholm
Gruppeformand for Liberal Alliance på Københavns Rådhus

Ørestad:

Grundejerforening vælger bestyrelse
17. april var der generalforsamling i Grundejerforeningen Ørestad City. Alle bestyrelsesmedlemmer genopstillede med undtagelser af Anne Aage fra By og...
.

Housewarming mandag!

06 maj 2012, 00.08

Housewarming mandag!
Et spritnyt bibliotek åbner snart i stueetagen af Ørestad Skole på Arne Jacobsens Allé 19. I disse dage bliver bøger sat på reoler, fladskærme hængt op og fatboys pakket ud.Mandag 7. maj er der housewarming med workshop...
.

Lederskifte på friskolen

05 maj 2012, 23.24

Lederskifte på friskolen
Efter seks år som stifter og leder af Ørestad Friskole, har Lotte Kamp nu besluttet sig for at søge nye udfordringer. Hun efterfølges af Søren Hedegaard, som kommer fra en stilling som souschef på Skolen på Islands...
Lysregulering på vej til Ørestad Syd
I løbet af dette år vil der blive etableret lysregulering i krydset Otto Baches Allé/Asger Jorns...
Nordea bygger på Rigsarkivgrunden
Omkring 2.000 medarbejdere skal senest i 2016 arbejde i et nyt hovedsæde for banken Nordea, som bygges på den såkaldte Rigsarkvigrund ved DR Byen metrostation. Henning Larsen Architects har tegnet projektet som kan udbygges...
Mange spørgsmål til planlæggerne om Arenakvarteret
Omkring 30 beboere mødte frem til borgermøde om lokalplanen for Arenakvarteret torsdag...

ØRESTAD AVIS på Facebook

Bestil Nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned

Læs e-avis

Kalender fra orestad.net: